Francja - Certyfikat Odpowiedzialnego Wpływu

W maju 2023 roku francuski Senat zatwierdził poprawkę, która pozwala zarejestrowanym firmom kryptowalutowym zatrudniać influencerów

Francja - Certyfikat Odpowiedzialnego Wpływu

W obliczu rosnącej presji na tzw. "finfluencerów", którzy promują produkty inwestycyjne na swoich blogach, Francja podejmuje kroki w kierunku nadawania im oficjalnych licencji. Kraj ten wprowadza nieobowiązkowy Certyfikat Odpowiedzialnego Wpływu.

Jak ogłoszono 7 września, dwie francuskie agencje regulacyjne, Autorité des Marchés Financiers (AMF) i Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP), wspólnie opracowały moduł szkoleniowy dla influencerów z sektora finansowego.

"Certyfikat Odpowiedzialnego Wpływu" istnieje od 2021 roku, kiedy to został wprowadzony po raz pierwszy przez ARPP. Dotychczas zdobyło go ponad 1000 francuskich influencerów. Teraz Certyfikat ten będzie miał specjalny kurs dla influencerów finansowych, którzy reklamują akcje, obligacje, ETF-y, fundusze, instrumenty pochodne i inne produkty inwestycyjne, włącznie nawet z winem. W ogłoszeniu wspomniano także o kryptoaktywach.

Aby zdobyć Certyfikat Odpowiedzialnego Wpływu w Reklamie Finansowej, trzeba uzyskać co najmniej 75% poprawnych odpowiedzi na 25 pytań wielokrotnego wyboru. Choć Certyfikat ten nie ma statusu obowiązkowego dokumentu prawnego, ARPP będzie miał możliwość jego wycofania od influencerów, którzy nie będą przestrzegać jego zasad. Ponadto, aby zdobyć Certyfikat Odpowiedzialnego Wpływu, trzeba najpierw uzyskać "ogólny Certyfikat", opracowany przez ARPP dla wszystkich influencerów.

W maju 2023 roku francuski Senat zatwierdził poprawkę, która pozwala zarejestrowanym firmom kryptowalutowym zatrudniać influencerów mediów społecznościowych do celów reklamowych i promocyjnych. Jednocześnie w Wielkiej Brytanii regulacje ostrzegają influencerów, że ich promocje mogą być uważane za przestępstwo karalne, zagrożone grzywną lub nawet dwuletnim więzieniem. Europejska Organizacja Konsumencka lobbuje za całkowitym zakazem reklamowania kryptowalut przez influencerów.

Zobacz również: 

Czwarty Tydzień Z Rzędu Spadku: Sprzedaż NFT Spadła o 6,75%