Hongkong Zakazuje Worldcoinowi Zbierania Danych
Hongkong Zakazuje Worldcoinowi Zbierania Danych Biometrycznych
Hongkoński regulator wydał oficjalne zawiadomienie dla projektu Worldcoin, oskarżając go o niedostarczenie wystarczających informacji przed oraz w trakcie procedur zbierania danych. Worldcoin, projekt skanowania tęczówki oka autorstwa Sama Altmana, zebrał już dane ponad 8000 osób, jednak teraz spotyka się z kolejnymi wyzwaniami ze strony Biura Komisarza ds. Prywatności Danych Osobowych (PCPD) w Hongkongu.
Naruszenia Prywatności
Komisarz ds. Prywatności, Chung Lai-ling, orzekła, że Worldcoin naruszył przepisy dotyczące ochrony prywatności. Zostało stwierdzone, że projekt nie spełniał wymogów dotyczących zbierania, przechowywania, przejrzystości, dostępu i poprawiania danych osobowych. Zbieranie obrazów twarzy i tęczówek zostało uznane za niepotrzebne i nadmierne, a okres przechowywania danych do 10 lat, z przeznaczeniem na szkolenie modeli sztucznej inteligencji, uznano za zbyt długi.
Ponadto, PCPD podkreśliło, że Worldcoin nie poinformował wyraźnie uczestników o ich prawach oraz celu zbierania danych, co jest wymogiem prawnym. Dodatkowo, dokumenty takie jak Oświadczenie o Prywatności i Formularz Zgody na Dane Biometryczne nie były dostępne w języku chińskim, a personel nie wyjaśniał ich treści uczestnikom. Brak informacji o ryzykach związanych z ujawnianiem danych biometrycznych oraz brak możliwości zadawania pytań przez uczestników również zostały wskazane jako poważne uchybienia.
Konsekwencje i Dalsze Działania
W wyniku tych naruszeń, PCPD zażądało natychmiastowego zaprzestania zbierania danych dotyczących twarzy i tęczówek przez Worldcoin. To kolejne z serii problemów regulacyjnych, z którymi boryka się projekt. Już wcześniej Worldcoin musiał wstrzymać swoje operacje w Stanach Zjednoczonych z powodu podobnych obaw.
Pomimo problemów regulacyjnych, Worldcoin nie rezygnuje z dalszego rozwoju. W zeszłym miesiącu ogłoszono uruchomienie platformy Layer-2 na Ethereum, nazwanej World Chain, co ma na celu szybsze pozyskiwanie nowych użytkowników.